Jsem blbej, až to práská dveřma...

26. února 2011 v 22:40 | Albert Pes |  Literární záležitosti
Citát. Není nic horšího, než bejt autorem citátů (abych parafrázoval jeden krásnej a velmi často citovanej aforismus chudáka Nietzscheho). Řekl bych, že se nejčastěji citujou dva druhy autorů. Ten první druh, kterej je veskrze přijatelnej a kterej za citace svých výžbleptů nenese žádnou odpovědnost, a tudíž se nemá zač stydět, tvořej autoři, kteří jsou prostě... No prostě citováníhodní. Nemyslím tím jenom Arnieho ("Co je v životě nejdůležitějí?" "Porazit své nepřátele, hnát je pak před sebou a slyšet pláč jejich žen.") ani Pratchetta ("Co je v životě nejdůležitější?" "Těplá voďa a měkká poštěl."), ale i takovou klasiku, jakou je Bible nebo třeba Goethe a co já vím, co všechno...
.
A pak je tady ten druhej proud autorstva, kterej je v podstatě tím, čím Nietzsche bejt nechce, záměrně. Člověk se červená, zatíná nehty do stolu, mlátí hlavou o zeď a lituje, že se jako člověk vůbec narodil, ale je to všechno prd platný. Stejně se to bude citovat dál a dál. Navrhuju podívat se na výplody několika největších profesionálních producentů intelektuálního citačního odpadu a případně si vysvětlit, v čem jeho absolutní nehodnota spočívá:
.
Robert Fulghum. Fulghum se docela dobře čte. Na každý složitý a zapeklitý životní problém má připravený jednoduchý, prostý, elegantní a zcela chybný řešení. Spoustou lidí je z mně neznámých důvodů adorovanej. Je to opravdovej génius průměrnosti a šedi, lepič laciných metaforických náplastí na metaforicky vyhřezlý střeva a amputovaný končetiny. Zaposlouchejme se do jedné z jeho perel moudrosti:
.
"Věřím, že fantazie je silnější než vědění. Že mýty mají větší moc než historie. Že sny jsou mocnější než skutečnost. Že naděje vždy zvítězí nad zkušeností."
.
Ideál lidství se evidentně zrcadlí v jedinci, kterej má nasráno v hlavě, zajímá se o pohádky a doufá. Skvělý. A pak si všichni dáme nějaký to tofu a půjdeme zachraňovat delfíny... Úžasnej je i John Lennon. Já ale vím, že většina z vás má ráda Beatles a tak nebudu rejpat dlouho, abych si svý velectěný čtenářstvo proti sobě nepopudil. Podívejte se ale na tenhle hlod:
.
"Miluji život, protože mi dal tebe. Miluji tebe, protože ty jsi můj život."
.
Na stejný vlně jede Jean Paul Sartre. Je to Francouz, to si nevyžaduje další komentář, protože to je jednak vysvětlením, ale i prokletím a zároveň také trestem:
.
"Ztrácíme jenom to, čeho se sami vzdáváme."
.
Vzdali jste se včera v tramvaji nevědomky svý peněženky ve prospěch potřebných? Existuje něco smutnějšího? Rád bych odpověděl, že ne. Ale jo, vždycky. Kdykoliv se cejtíte naprosto ubitý citacema všemožnejch exótů a magorů, můžete bejt aspoň trochu upokojený, když se ještě nezačal citovat Paulo Coelho. Coelho je citační démon. Jeho tvorba, odpudivá, bezcenná a příšerná sama o sobě, je hojně "vylepšována" intelektuálními skvosty následujícího typu:
.
"Každý má svůj vlastní způsob, jak se něčemu naučit. Jeho způsob není můj a můj způsob není jeho. Oba však hledáme svůj Osobní příběh a já ho tedy respektuji."
.
Dobře. Vím o něčem naprostý hovno, ale je to můj vlastní způsob, víte? Řeč mého kmene není řečí vašeho. Má kultůra smaží lidi na rostlinném oleji zaživa, ale je to náš Osobní příběh a proto nás respektujte. Kdepak. Psi prohlídli tenhle odpornej a vše devalvující humanismus zakládající se na pohodlnosti a nechuti ke kritickýmu myšlení. Velebnosti, iPrd! Nechme se oblažit ještě jednou květinou vědění:
.
"Když něco opravdu chceš, celý vesmír se spojí, abys to mohl uskutečnit."
.
Začínám opravdu chtít, aby Coelho přestal psát.
.
(někdy je ta upřímnost osvěžující...)
 

3 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Ajec Ajec | Web | 26. února 2011 v 22:46 | Reagovat

za Beatles mas u me jeden nevyznamny plusovy bod

2 Albert Pes Albert Pes | Web | 26. února 2011 v 22:47 | Reagovat

Ale... Já je rád nemám... Je to tak správně, mohu pokračovat?

3 Ajec Ajec | Web | 26. února 2011 v 22:58 | Reagovat

[2]: ano, jsem take jeden z tech, co beatlemanii nepodlehl... a dokonce se mi zda, ze mnoho veci z jejich produkce je takovymi plytkymi odrhovackami bez naboje... asi jsem opravdu vic PUNKAC :)

4 agrrr agrrr | E-mail | Web | 26. února 2011 v 22:59 | Reagovat

NO s některejma věcma nemohu souhlasit. Proto aby citace byla pochopená a účelná posluchač, ale i člověk musí znát kontext, ze kterého byla vytržena. Asi tak...

5 Albert Pes Albert Pes | Web | 26. února 2011 v 23:04 | Reagovat

[3]: Chacha. Punkáč teda zrovna nejsem, ale když srovnám Beatles s dobovýma skupinama... Proboha, jak je vůbec možný chtít je poměřovat s Elvisem nebo Rolling Stones, to nějak pořád nechápu. Lennonovo kňourání ve mně budí defekační reflexy...

[4]: Jasně, článkem není zamýšlenýho nic jinýho než povrchní a plytká zábava, žádná velká analýza to není. Ale v globálu si za svým názorem a pány literáty Coelha a Fulghuma stojím a to i proto, protože jsem od obou přečetl víc než jednu knihu. I než tři. A obávám se, že je pořád nemám rád.

6 puppup puppup | Web | 26. února 2011 v 23:13 | Reagovat

Nesnáším většinu citátů. Všichni se cítí velice oduševněle, když si některé strčí jako motto, nebo někam na profil. Konkrétně ten první od Fulghuma nenávidím. Také ho využívá jedno děsné stvoření, takže o to hůř :) Zajímavá úvaha o citátech, ztotožňuji se s Tebou.

7 Jedna Snívajúca Jedna Snívajúca | Web | 26. února 2011 v 23:18 | Reagovat

Zaujímavé. Citáty majú svoje čaro,...no poslednou dobou mi akurát tak pridávajú na pesimizme. Ale lahkovážnosť niektorých ich autorov...neviem prečo no ja to obdivujem.

8 Shav Shav | Web | 26. února 2011 v 23:19 | Reagovat

Zanedlouho degradujeme do propasti pitomosti tak hluboko, že budeme citovat třeba útržky z Vlhkých snů Stephenie Meyer..(ten kvalitně podprůměrný fabrikát Stmívání).
Jo, tak s Tvým názorem se mohu docela ztotožnit, číst tyhle knihy pro mne bylo jako žvýkat velký flák masa, naprosto bez chuti, takový, jaký je zlomyslně podáván ve školních jídelnách.(obzvlášť pak Alchymista)
Někdy se ptám, proč se necituje třeba takový Kafka?
(Asi proto, že by si to nikdy nepamatoval a nikdo to vlastně nikdy ani nepochopil)

9 Adéla Adéla | Web | 26. února 2011 v 23:21 | Reagovat

Ty hele, mně ten Sartre nepřipadá tak pitomej. To, že ti někdo šlohne peněženku, neznamená, že jsi ji ztratil. A jestli jsi ji ztratil, tak jsi ji někde zapomněl, vypustil z hlavy, nemyslel na ni, na chudinku, a tím jí vyloučil ze svýho života. Sakra, to je ale blbej příklad.

Ale s Coelhem souhlasím. Četla jsem od něj Na břehu řeky Piedra jsem usedla a plakala a myslela jsem si, že při každém velkém písměně ve slovech jako "láska", "život", "štěstí", apod. tu knihu rozthám nebo uškrtím Paula, kdyby mi přišel pod ruku.

10 Albert Pes Albert Pes | Web | 26. února 2011 v 23:30 | Reagovat

[6]: Jojo, motta jsou příšerná věc, proto taky jedno mám. Přiznávám, že tu Fulghumovu hrůzu jsem našel u jedné místní nově zinterviewované bloggerky...

[7]: Zbytečně to blbne hlavu, znám dost lidí, který maj takovouhle hloupou mantru vždycky na jazyku a do každý situace (ve který následně skoro vždycky selžou).

[8]: Ono je to těžký, když ten Kafka se na nějakou pěknou mantru hodí dost špatně... "Když se Gregor Samsa jednoho dne probudil, zjistil, že je proměněn v obrovského brouka..." (nebo jak ta Proměna začíná...)... To je říkanka tak až po dvanáctým pivu... :)

[9]: Já to chápu, s tou šrajtoflí to samozřejmě byl jen takovej hloupej absurdní příklad. Sartra mám dost hrubě v nelásce, protože jsem četl ty jeho filosofický hrůzy, který nejsou vlastně nic jinýho než špatně pochopený německý hrůzy (Heidegger), proto k němu moc úcty nemám. A ani jeho literatůra mě moc nebere. Když už mám chuť na nějakou existenciální francouzskou zrůdnost, tak Camus! Takovej Mor je dobrý počteníčko...

11 Mami Mami | Web | 26. února 2011 v 23:40 | Reagovat

V každý etapě života to můžem chápat a vidět jinak.

12 chaot chaot | Web | 27. února 2011 v 11:12 | Reagovat

Alchymista je jediné dílo Coelha, které za něco stojí. Ale pořád je to jen pohádka, u které se vyplatí přeskočit nudné mudrující pasáže.
Přítelkyně si nedávno vybírala citát do maturitního plesáčku. I když jsem se snažil působit kladně, vybrala si něco hluboce moudrého, dohromady nicneříkajícího a šíleně komplikovaného, plného slov jako porozumění, motýl, láska a tak. A to jsem lobboval pro absolutně dokonalé a všeříkající: Děti, dejte si pozor na baobaby!
Jo, s citáty je problém.

13 Rýža Rýža | Web | 27. února 2011 v 14:00 | Reagovat

To je naprd, jak to nedělá mezery po enteru, co?:)

14 Rýža Rýža | Web | 27. února 2011 v 14:04 | Reagovat

...a ano, s Beatles nezbývá než souhlasit ... Elvis je sice tlustej a mrtvej (jak by řek Homer Simpson), ale to mu na jeho úžasnosti vlastně nic neubírá:)

15 julie julie | Web | 27. února 2011 v 14:06 | Reagovat

s tímhle článkem naprosto souhlasím, protože z těhle všemilující všobjímající přemoudřelců, který si bere do huby každej rádoby lidumil, mi naskakujou pupínky. taky je docela smutný, kdy někdo necitlivě přežvejká a vocituje Malýho prince. Naštěstí je tady pořád Citadela, kterou většina průměrných literárních konzumentů ještě neobjevila nebo nezvládla sežvýkat. all in all- peklo v čiré formě http://citaty.kukulich.cz/ - 11 000 citátů na jednom místě:)

16 Albert Pes Albert Pes | Web | 27. února 2011 v 16:35 | Reagovat

[11]: Určitě jo...

[12]: Nedávám nakonec ani toho Alchymistu, i když od Coelha je zcela určitě nejlepší. Baobaby? To bude Exupéry, co? Ten to taky citačně odnáší... Na maturák jsem si vybral "Když se holím, tak krvácím." Málokdo to ocenil...

[13]: [14]: No je to průser s tím enterem. Grázlíci... A tlustej nadrogovanej Elvis stokrát lepší než "Kní kní, Michelle, ma belle, kvík kvík..."...

[15]: Já mám Malýho prince rád, ale mnohem raději mám Šťastnýho prince od Wildea. No, trpí to těma citátama. S Citadelou mám dost problémy, zatím jsem se ještě nerozhodl, co si o ní vlastně budu myslet. Zatím stojím na pomezí "dobře napsanej pseudofilosofickej brak plnej prázdných úvah, který kdekdo napsal jasněji a líp" a "kvalitní inteligentní literatura". Sakra. To pomezí je, jak vidno, dost obrovský... Trochu se bojím rozhodnout, protože mám Exupéryho rád obecně, na druhou stranu to ale je Francouz, bojím, bojím... Asi se svým vztahem k francouzským myslitelům budu muset něco udělat...

17 Adéla Adéla | Web | 27. února 2011 v 21:29 | Reagovat

To by mě zajímalo, kde se ta tvoje nechuť k Francouzům vzala. Ačkoliv jsem absolvovala šest let francouzštiny s mdm Kadlec, což většinu lidí odradí, znechutí a demotivuje, pořád ty Francouze ráda mám...

A Satra mám ráda taky. Zeď mi přišla jako dostatečně dobře napsaná psychárna, abych si o něm začala myslet to lepší. Pravda je, že Nevolnost jsem nedočetla a to, co jsem přečetla nikterak zvlášť působivé nebylo. To co bylo na dalších stránkách, na kterých můj zrak nespočinul, se asi nedovím, mám neblahej pocit, že ve vědecký knihovně mě nemaj rádi.

A sakra Julie, jaktože mi slovo "kukulich" něco říká?

18 Albert Pes Albert Pes | Web | 27. února 2011 v 21:37 | Reagovat

Zeď jsem četl, S vyloučením veřejnosti taky, ale srovnání s Camusem, kterej je prostě vypravěč a působí na mě mnohem přirozeněji, podle mě nesnese. Co ale doopravdy ne úplně vydýchávám, je jeho filosofický dílo. Bytí a nicota (takovej tlustospis) je obšlehlej a špatně pochopenej Heidegger. Stačí si přečíst Sartrovu Transcendenci ega, kde Sartre sám sebe usvědčuje z toho, že o Husserlovi nemá ani nejmenší potuchy a že sám je jenom blábolivej psychologista. To by bylo na delší debatu, někde jsem tady před nějakým rokem Sartrovi nadával právě kvůli jednomu klíčovýmu "argumentu" z Transcendence ega. No, dost, je to prostě špatnej filosof.

Obecně Francouzi... Upřímně řečeno, já proti nim zase tak nic moc extra nemám. Ale je přece důležitý pěstovat kultivovanou nenávist určitým směrem, aby nedocházelo k nekontrolovaným výlevům do nečekaných oblastí, že jo? Vybral jsem si proto Frantíky, a to z vícero důvodů, který jsem tady na blogu už někde popisoval docela dostkrát. Obecně ale... Fajn lidi jsou po celým světě... :)

19 Adéla Adéla | Web | 27. února 2011 v 21:54 | Reagovat

Co k tomu říct - asi jen - nemám načteno, bohužel.

Pěstovaná nenávist, nakonec proč ne. Ono je to lepší než slepá adorace.

Jo a mimochodem, ať je kukulich kdokoliv, tak pěkně kecá, že těch citátů je 11 000. Když si pročtete takováho Oscara Wilda, tak zjistíte, že některý ty citáty se opakují, jen tam jsou pozměněná slova. A to přece není fér...

20 Julie de Dejvice Julie de Dejvice | Web | 28. února 2011 v 8:21 | Reagovat

[19]: Kukulich je ten člověk, který je ó velký velitel bložínků a nahodil tvoje dreamers zpět k životu. Jinak je to relativně normální jedinec, tuhle citátovou obsesi si neumím vysvětlit. Ale alespoň narozdíl od velkého ó velitele celýho jyxa vod tebe nedostal facku (chi chi, pořád je to velmi oblíbená historka, chi...)

21 TlusŤjoch TlusŤjoch | 28. února 2011 v 9:38 | Reagovat

"Tak už mne vezou do Bohnic, v kapse mám trpaslíka, jinak nic!" (Venca Dg: "Mozol v hrbu")

22 Adéla Adéla | Web | 1. března 2011 v 1:12 | Reagovat

Ach, tak tady vzniklo mé povědomí o Kukulichovi. Bravo!

I tady na jihu Čech je to oblíbená historka, když se člověk dostane k tématům "fackovaná" "sebeobrana" "vtipné historky ze setkání s jyxem". Ó velkej velitel nebo ne, varovala jsem ho.

23 Albert Pes Albert Pes | Web | 1. března 2011 v 12:10 | Reagovat

[22]: Ehm.... Ty jsi zmlátila někoho ze zdejších pohlavárů?

24 julie julie | Web | 1. března 2011 v 14:45 | Reagovat

[23]: výchovně propleskla, řekla bych spíš... (a právem ;) )

25 Albert Pes Albert Pes | Web | 1. března 2011 v 15:37 | Reagovat

[24]: Copak, Standa byl přidrzlej...? :)

26 Adéla Adéla | Web | 2. března 2011 v 0:01 | Reagovat

Standa tam vůbec nebyl, za což jsme mu spílali, to nemohu říct.

Abys věděl, já lidi nemlátím. Jen rozbíjím a kradu skleničky a fackuju lidi, když si myslím, že ženy jsou uráženy nebo je na ně doráženo.

A vůbec, tohle je příliš vtipná a barvitá historka na to, aby byla psána do komentářů.

27 Albert Pes Albert Pes | Web | 2. března 2011 v 0:12 | Reagovat

Do MÝCH komentářů, na AK blogu... Neblbi... I to je slavné a velké... :D ... Mno, mimochodem, když se v sobotu večer dostavíš do Díry, tak tam uvidíš dav. A uprostřed toho davu budu někde zavalenej nedopalkama a sklenicema já, páč tam budu něco slavit. Tak se stav, půjdeš-li kolem.

28 Adéla Adéla | Web | 2. března 2011 v 17:21 | Reagovat

Upřímně, ani to, co si myslím o AK se nehodí psát do komentářů a to zase z úplně jiných důvodů.

Ty jo, sobotní Díra, to zní jako výzva. Každopádně v sobotu absolvuju scia a Vinárna slaví čtvrté narozeniny. Ono to spolu nijak zvlášť nesouvisí, ale nevím, jestli po sciích nebudu někde brečet v koutku a jak to vůbec bude a pak se nepůjdu uklidnit do domácího prostředí. Tak jako tak dík za pozvání, uvidím, kam mě nohy zanesou.

29 Albert Pes Albert Pes | Web | 2. března 2011 v 18:34 | Reagovat

Nezlob, doufám, že jsi postřehla jistou ironii v mém times new roman 12. Užij si scio, není to tak hrozný, jak se zdá.

30 Adéla Adéla | Web | 2. března 2011 v 18:54 | Reagovat

Postřehla. Ale stejně, AK...

Scio je o tréninku a penezích. Obého se mi nedostává.

A nebo o genialitě a není pak o čem.

31 Albert Pes Albert Pes | Web | 2. března 2011 v 19:53 | Reagovat

[30]: Neházej kalhoty stažené srpem do žita před brodem.

32 Adéla Adéla | Web | 2. března 2011 v 21:54 | Reagovat

Výše uvedený výrok byste klasifikovali jako:

a) zdvořilá výzva
b) dobře míněná rada
c) lidové pořekadlo
d) nepodmíněný rozkaz

33 Albert Pes Albert Pes | Web | 2. března 2011 v 22:36 | Reagovat

[32]: To je, prosím pěkně, nošení sov do lesů a dříví do Atén.

34 afred afred | Web | 4. března 2011 v 17:41 | Reagovat

jejda, tady se skoro komentare ctou lepe nez clanek, a to me clanke dosti oslovil, ja jsme si to vyresil jinak, ja na svem blogu cituji sebe,

a video je dokonaly...

35 Albert Pes Albert Pes | Web | 5. března 2011 v 15:52 | Reagovat

[34]: Dík, kník.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama