Jak je to s tím vzděláváním a reformami...

12. června 2010 v 22:08 | Albert |  Bůh, Já, Oni, Svět
Vysokoškolský titul je především ekonomická veličina. Lidé, kteří naivně argumentují oním profláklým "výuka na univerzitě je přece v prvé řadě o vzdělání", si lidově řečeno nevidí do huby. My se totiž nebavíme o podivných ideálech, ale o realitě.

Řekněme si to pěkně zpříma - o vzdělávání nejde zhusta ani na středních školách, neb jak často vyučující slyší "k čemu mi tohleto bude" a jak často se přizpůsobují osnovy poptávce? Střední škola je zkrátka redukována na přípravu na univerzitní studium. Bohužel.

Studium a podpora technických a dejme tomu i ekonomických a právnických směrů je obecně jasně čitelná - tj. jsou z toho peníze -, některé obory jsou zkrátka nutné, např. medicína či učitelství, některé jsou zcela nejasné. Do poslední skupiny spadá studium blábolivých (leč vznešených) věd typu filosofie apod.. Ve skutečnosti by stačily v republice dejme tomu dvě fakulty (třeba FF UK a FF MUNI), kde by se obor "filosofie" vyučoval a studoval. Jeho studium totiž svým způsobem jde zcela proti koncepci moderního vzdělávacího systému, měli by ho proto jakožto uznávaný obor odkrývající podmínky lidské racionality (... éhm...) mít šanci studovat pouze ti nejlepší.

Proč je tomu naopak? Proč je dneska každý pedagogem volného času, teologem a absolventem humanitních studií? Nejzábavnější mi přijdou lidé, kteří podobný obor vystudují a pak se diví, že nemají práci, že nemají peníze, že to je hrozně nefér...

Proto by měly být humanitně orientované obory na veřejných univerzitách značně kapacitně omezené a z velké části zrušené. Rázem by byl peníz na podporu studia opravdu nadaných studentů, na zajímavé grantové projekty a alespoň trochu důstojný plat pedagogů. Ubylo by i nešťastných absolventů.

Z různých podobných a dalších jiných důvodů jsem striktně pro zavedení školného.

- omezí to studium kravin
- omezí to fenomén recyklátorů studia a odpadu (na FF UK se z mých zkušeností z některých oborů dostane z prvního do pátého ročníků méně než 10% studentů)
- lidé budou studovat zodpovědněji a rychleji
- větší platy pro učitele
- ...

Jsou zde samozřejmě jednoznačné podmínky. Stejně jako jsem pro důslednou reformu důchodového systému (tj. jsem smířen s tím, že ve stáří od státu hovno dostanu a ani nic nechci) za předpokladu souběžné reformy plateb za sociální pojištění, jsem i pro zavedení školného za předpokladu snížení daňové zátěže o částku, která z daní plyne do vysokého školství. Obávám se, že jak v případě důchodů, tak i v případě druhém daňový poplatník značně ostrouhá. V tom případě alespoň budu doufat, že univerzitám budou současné prostředky zachovány a školné jim bude počítáno jako bonus... Myslím, že opět velmi idealistické a optimistické povzdechnutí...

Suma sumárum se obávám toho, že politici to pěkně zkurví, a to se s největší pravděpodobností stane.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama