Kašna nebo Fontána?

16. června 2009 v 22:37 | Albert |  Bůh, Já, Oni, Svět
Viděl jsem film Darrena Aronofsky, Fontána. Je to z roku 2006, nějak mi to unikalo. Je dost těžké, co s tímhle snímkem... Rozhodně je nevšední. Docela dobře je možné chápat ho nikoliv jako tři časoprostorově odlišné příběhy (jak se většinou z mně poněkud unikajících důvodů děje) conquistadora, lékaře a létajícího holohlavce třicátého století, ale jako komplementární výklady jedné události. Dominantní je rovina lékaře hledajícího lék pro nemocnou manželku, zbývající dvě jsou v podstatě její alegorií a doplněním.

Tak. To zní dobře. V hlavní roli se představuje otázka smrti. Tak. Je-li smrt negací života a život negací smrti, znamená to dle Hegelovy ontologické logiky dvojnásobný zápor a toto chápání leží v základu motivu překonané smrti jako nutné podmínky "vyššího života", chcete-li. Vida, ono je docela dobře možné na tomhle postavit celý film.

Tak. To není dobré. Ono to zase tak dobré není, nemyslete si. Herci hrají dobře, muzika šlape skvěle (to myslím vážně, hudební stránka je výborná). Ale. Obávám se, že nakonec jde o jednoduchý příběh člověka, který ztrácí někoho, koho miluje, obalený v hrůzných pseudometafyzických blábolech. To je nejjednodušší a nejlogičtější interpretace. Bohužel asi správná. Obrazy paralelních příběhů jsou příliš jednoduché, povrchní. Zdá se mi, že Aronofsky se rozhodl vyřešit v hodině a půl tajemství lidské existence takovým způsobem, aby si řadový divák mohl pochutnat na "eye candy" a zároveň si poplakal. Ale podívejte se na to a zaškrtněte si:

Fontána je:

1) úžasný metafyzický lyrický příběh o životě a smrti
2) vábivě natočený odpad

Tak co?
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama